Skip to content

Linkbuilden, wat is dit en waarom is het zo belangrijk?

SEO en linkbuilding zijn altijd in beweging. Juist daarom is het belangrijk om hoogwaardige links op te bouwen. Dit verbetert de vindbaarheid van je website.

 



De Definitie van Linkbuilden.

Linkbuilding wordt het proces genoemd tussen het krijgen van hyperlinks (ook wel een linkje genoemd) van andere websites naar de jouwe. Een hyperlink (vaak alleen een link genoemd) is een manier voor gebruikers om te navigeren tussen pagina’s op internet. Zoekmachines gebruiken koppelingen om het web te doorzoeken; ze crawlen de koppelingen tussen de afzonderlijke pagina’s op uw website en zij crawlen de koppelingen tussen hele websites. Er zijn veel technieken om koppelingen te maken, en hoewel ze in moeilijkheidsgraden variëren, zijn SEO’s het er over het algemeen over eens dat linkbuilding een van de moeilijkste onderdelen van hun werk is. Veel SEO’s brengen het grootste deel van hun tijd door met proberen het goed te doen. Om die reden, als je de kunst van het bouwen van hoogwaardige links onder de knie hebt, kan het je echt een voorsprong geven op zowel andere SEO’s als je concurrentie.



Waarom is een link zo belangrijk voor SEO?

Om het belang van linkbuilding te begrijpen, is het belangrijk om eerst de basis te begrijpen. Hoe een link wordt gemaakt. Hoe de zoekmachines links zien lezen en wat ze eruit op maken.

1# De ankertag is het begin van een linkkoppeling dit is te herkennen aan de “a”, Hiermee open je de koppelingstag en vertel je zoekmachines dat een link naar iets anders zal volgen. (1: start van een link of tag)

2# ‘href’ staat voor ‘hyperlinkverwijzing’. Dit is terug te zien bij 2 in de eerdere afbeelding: de link referentie locatie. De tekst binnen de aanhalingstekens geeft de URL aan waarnaar de link verwijst. Dit hoeft niet altijd een webpagina te zijn. Het kan ook het adres zijn van een afbeelding zijn of een bestand om te downloaden. Af en toe zie je iets anders dan een URL, beginnend met een # -teken. Dit zijn lokale links die je naar een ander gedeelte van de pagina leiden waar je je al bevindt. (2: Link referentie locatie)

3# Gedeelte 3: zichtbare anker tekst van een link is het stukje tekst dat gebruikers op de pagina zien. Hierop klik je als je een koppeling wil openen. Meestal is de tekst zo opgemaakt dat deze wordt onderscheiden van de tekst eromheen, met een blauwe kleur en / of een onderstreping. Dit geeft bij de gebruiker aan dat het een klikbare link is. ( 3: Zichtbare tekst of anker tekst van een link)

4# De sluiting van link-tag: dit geeft bij de zoekmachines het einde van de link-tag aan. (4: stop van een linklabel)



Wat  betekenen links voor zoekmachines?

Zoekmachines gebruiken links om 2 redenen:

  1. Om nieuwe webpagina’s te ontdekken
  2. Om te bepalen hoe goed een pagina moet worden gerangschikt in de resultaten

Zodra zoekmachines pagina’s op het web hebben doorzocht, kunnen ze de inhoud van die pagina’s samenvatten en indexeren. Op deze manier kunnen ze beslissen of ze een pagina van voldoende kwaliteit vinden om goed gerangschikt te worden voor relevante zoekwoorden (Google heeft een korte video gemaakt om dat proces verder uit te leggen). Wanneer dit zo is, kijken de zoekmachines niet alleen naar de inhoud van de pagina maar ook naar het aantal links naar die pagina van externe websites en naar de kwaliteit van die externe websites. Over het algemeen geldt dat hoe meer websites van hoge kwaliteit naar je worden gelinkt, hoe groter de kans is dat je een goede positie in de zoekresultaten krijgt.

Een van de oprichters van Google, Larry Page, heeft de PageRank uitgevonden, die Google altijd gebruikte om de kwaliteit van een pagina te meten. Dit was deels gebaseerd op het aantal links dat ernaar verwijst. Deze meetwaarde werd vervolgens gebruikt als onderdeel van het algehele ranking-algoritme en werd een sterk signaal omdat het een zeer goede manier was om de kwaliteit van een pagina te bepalen. Links als een rangorde-factor hebben ertoe geleid dat Google eind jaren negentig de zoekmachine begon te domineren.

Een link kon vanaf dat moment worden gezien als een motie van vertrouwen over een pagina. Dus dat deze geen links krijgt als deze het niet verdient. De theorie zegt dat wanneer iemand linkt naar een andere website, ze effectief zeggen dat het een goede bron is. Anders zouden ze er niet naar verwijzen, net zoals je een vriend niet naar een slecht restaurant zou sturen.

SEO’s ontdekten echter al snel hoe ze PageRank en zoekresultaten voor gekozen zoekwoorden moesten manipuleren. Google is actief op zoek gegaan naar manieren om websites te vinden die zoekresultaten manipuleerden, en begon regelmatig updates uit te rollen die specifiek waren gericht op het filteren van websites die niet konden worden gerangschikt.

Dit heeft er ook toe geleid dat Google een aantal technieken voor het maken van links begon af te schaffen die voorheen als prima werden beschouwd. Bijvoorbeeld door je website in webmappen in te dienen en daarvoor een link te krijgen. Dit was een techniek die Google op een bepaald moment aanbeval, maar die werd misbruikt. Hierdoor stopte Google met het evenveel waarde te geven aan dat soort links.

Meer recentelijk heeft Google de ranglijst van websites bestraft die geprobeerd hebben deze overmatig gebruik van deze technieken. De reguliere Penguin-updates van Google hiervan een voorbeeld. Weten welke linkbuilding technieken te vermijden en welke te behouden binnen de richtlijnen van Google is een belangrijk onderwerp dit lees je verderop in deze handleiding.

Het volledige algoritme dat Google gebruikt om de zoekresultaten te bepalen is niet bekend. Dat is de geheime saus van het bedrijf. Desondanks blijft het feit dat links nog steeds een grote rol spelen in dat algoritme. Ze vertegenwoordigen de grootste twee segmenten van het cirkeldiagram hieronder.

Hier een overzicht van de weging van de thematische clusters van rangordefactoren in Google.

DLLF: Domain-Level Link Features

Linkfuncties op domeinniveau (bijvoorbeeld aantal links naar het domein, vertrouwen / kwaliteit van koppelingen naar het domein, paginapositie op domeinniveau, etc.)

PLLF: Page-Level Link Features

Linkfuncties op paginaniveau (bijvoorbeeld PageRank, TrustRank, aantal linkkoppelingen, ankertekstdistributie, kwaliteit van linkbronnen, etc.)

PLKWCF: Page-Level KW & Content Features

KW- en inhoudsfuncties op paginaniveau (bijvoorbeeld TF * IDF, scores voor onderwerpmodellering, op inhoud, inhoudshoeveelheid / relevantie, enz.)

PLKAF: Page-Level, Keyword-Agnostic Features

Paginaniveau, trefwoord-agnostische functies (bijvoorbeeld inhoudslengte, leesbaarheid, uniekheid, laadsnelheid, etc.)

DLBF: Domain-Level Brand Features

Merkkenmerken op domeinniveau (bijvoorbeeld offline gebruik van merk / domeinnaam, vermeldingen van merk / domein in nieuws / media / pers, entiteit associatie, etc.)

UU: User, Usage, & Traffic Query Data

Gebruikers-, gebruiks- en verkeerskerngegevens (bijvoorbeeld verkeer / gebruikssignalen van browsers / taakbalken / klikstream, hoeveelheid / diversiteit / CTR van zoekopdrachten, etc.)

SM: Social Metrics

Sociale statistieken (bijvoorbeeld de hoeveelheid / kwaliteit van getweet links, Facebook-shares, Google + 1’s, etc.)

DLKU: Domain-Level Keyword Usage

Keyword-gebruik op domeinniveau (bijvoorbeeld exact overeenkomende zoekwoorddomeinen, gedeeltelijke trefwoorden, etc.)

DLKAF: Domain-Level, Keyword-Agnostic Features

Domeinniveau, trefwoord-agnostische functies (bijvoorbeeld lengte van de domeinnaam, extensie, HTTP-reactietijd van het domein, enz

Het is algemeen aanvaard dat als alle andere factoren gelijk zijn, het volume en de kwaliteit van koppelingen die naar een pagina verwijzen het verschil tussen ranglijsten zullen maken. Dit gezegd hebbende, met recente bewegingen van Google, waaronder de release van Penguin-updates en de druk van Google+, wordt gespeculeerd dat de impact van links wordt verminderd en vervangen door sociale signalen zoals tweets of + likes.

Maar voorlopig lijdt het geen twijfel dat als je hoogwaardige links naar je website krijgt, dit je helpt beter te rangschikken en meer verkeer te ontvangen.



Nofollow, dit is wat je moet weten.

Soms wordt het kenmerk ‘nofollow’ toegepast op koppelingen. Indien toegevoegd, merk je geen verschil als gebruiker. Maar wanneer je de code van de link bekijkt, ziet deze er wel iets anders uit:

Nofollow

Let op de toevoeging van rel = “nofollow”. Dit vertelt Google om geen PageRank door te geven via deze link naar de doel-URL. In feite zeg je tegen Google dat je deze link niet moet vertrouwen en deze niet meer wilt overwegen. Hierdoor sluit je uit dat deze zorgt dat de doel-URL beter scoort.

De belangrijkste reden waarom een ​​site nofollow zou kunnen gebruiken, heeft betrekking op scenario’s waarbij die site geen volledige controle heeft over de links die aan de pagina’s worden toegevoegd. Met andere woorden, ze willen Google geen blijk van vertrouwen geven als ze niet weten of ze daadwerkelijk vertrouwen hebben. Dit komt vaker voor dan je zou verwachten. Enkele voorbeelden zijn:

  • Blog reacties
  • Forum berichten
  • Opmerkingen voor gastenboek
  • Bewerkbare Wiki-pagina’s (bijvoorbeeld Wikipedia)
  • Yahoo! antwoorden
  • Gast post handtekeningen

Gebruikers kunnen vrij koppelingen toevoegen aan elk van deze locaties en vanwege hun grootte is het niet echt praktisch om elk van die links te modereren. Om ervoor te zorgen dat spammers niet langer profiteren van de PageRank van een site, zal de site er vaak voor kiezen om het nofollow-kenmerk toe te passen op alle links die door andere gebruikers zijn geplaatst.

Een ander gebruik voor het nofollow-kenmerk is voor adverteerders om te gebruiken voor links waarvoor is betaald. Dus als u een reclame banner koopt op een website die naar je pagina linkt, zegt Google dat het nofollow-kenmerk moet worden toegevoegd. Hierdoor weten zij dat ze geen PageRank over die link moeten doorgeven. Het idee hier is dat je niet moet profiteren van de organische resultaten door advertenties te kopen die links op andere websites bevatten.

Meer recentelijk heeft Google dit concept uitgebreid met geoptimaliseerde links in persberichten, artikelmappen. Dit zijn allemaal voorbeelden waar het gebruik van nofollow helemaal geschikt is.

In termen van je werk moet u weten dat links die het nofollow-kenmerk hebben toegepast, uw organische zoekresultaten rangschikking waarschijnlijk niet direct zullen helpen als gevolgde links. Dat wil niet zeggen dat ze niet de moeite waard zijn. Normale gebruikers merken immers niet of een link nofollowed is of niet, en kunnen zelfs doorklikken en uw website bezoeken, zelfs als dat zo is. Dat is tenslotte het punt van online kopen van advertenties. Dat gezegd hebbende, wil je met het oog op linkbuilding, dat de meeste van je links worden gevolgd en daarom door Google worden geteld.



Hoe kan linkbuilding mijn bedrijf ten goede komen?

Zoals we hebben besproken, zijn links een zeer belangrijk signaal dat de zoekmachines gebruiken om rankings te bepalen. We weten dus dat het verhogen van het aantal hoogwaardige links die naar je website verwijzen, je kansen op een goede ranking aanzienlijk vergroot.

Er zijn echter nog andere voordelen om te koppelen, dat is misschien minder direct duidelijk maar verdient toch de aandacht.

Relaties opbouwen

Linkbuilding kan vaak betrekking hebben op outreach naar andere relevante websites en blogs in je branche. Dit bereik heeft vaak betrekking op het promoten van iets dat je zojuist hebt gemaakt, zoals een stukje inhoud of een infographic. Een gemeenschappelijk doel van outreach is om een ​​link te krijgen, maar er is veel meer aan de hand dan alleen dit: Outreach kan je helpen langdurige relaties op te bouwen met belangrijke beïnvloeders in uw branche, en deze relaties kunnen betekenen dat uw bedrijf hoog aangeschreven en vertrouwd.

Verwijzingsverkeer verzenden

We hebben het gehad over de impact van links op je ranglijst, maar hoe zit het met de impact van links op verwijzingsverkeer? Een goede link van een zeer bezochte website kan ook leiden tot een toename van het verkeer. Als het een relevante website is, is de kans groot dat het verkeer ook relevant is en ook tot een toename van de verkoop kan leiden. Nogmaals, in deze situatie gaat de waarde van een link niet alleen over SEO, het gaat ook om klanten.

Merkopbouw

Een goede linkbuilding kan je helpen uw merk op te bouwen en je als een autoriteit in jouw niche te vestigen. Er zijn een aantal technieken om links te maken, zoals het maken van content. Hiermee tonen mensen de expertise van je bedrijf aan. Dit kan een belangrijke bijdrage leveren aan het bouwen van je merk. Wanneer je bijvoorbeeld een stuk inhoud maakt op basis van branchegegevens en deze publiceert, heb je een kans om er bekend mee te worden in je branche. Wanneer je buiten bereik bent en probeert om links naar de inhoud te krijgen, laat je je expertise zien en vraag je andere mensen in jouw branche om het woord te verspreiden en anderen hetzelfde te laten zien.

Het belang van webpagina’s linken.

Voordat u links gaat bouwen, heeft u iets van waarde nodig om koppelingen naar te bouwen. Vaak is dit de startpagina van uw website. Vaker wel dan niet, echter, bouw je links naar gespecialiseerde bronnen zoals een blogpost, tool, onderzoeksstudie of grafisch. Soms bestaan ​​deze elementen al lang voordat je met je campagne voor het maken van links begint. Andere keren maak je deze bronnen specifiek met het doel om links te bouwen.

Dit introduceert de concepten van link verdienen en “verdienen te rangschikken.” Alle campagnes voor het maken van links moeten beginnen met iets dat de moeite van het linken waard is. Het is erg moeilijk om koppelingen naar webpagina’s met een lage waarde te maken. Wanneer je begint met iets dat echt waardevol is en dat mensen nuttig of waardig vinden dan is linkbuilding veel eenvoudiger.

‘CREATE YOUR OWN HAPPINESS’

Foutje gezien? Laat het ons a.u.b. weten per e-mail. Klik hier Alvast bedankt!